Friday, May 6, 2011

Blended Orange Cake

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Kali ni saya buat Blended Orange Cake pula. Ramai kawan2 yg sudah mencubanya sampai saya pun dah tak berapa ingat nak link semuanya. Ternyata kek ni mmng sedap macam kek oren. Dahlah sedap, nak membuatnya pun senang. Pada mulanya bimbang juga sbb takut pahit bila oren tu di kisar semuanya. Saya cuma ikut cara sendiri dngn ambil kulitnya sahaja. Oren di basuh dan parut kulit limau yg oren saja. Limau di belah dan ambil jusnya je atau pun ambil yg isi orennya saja dan kisar. Kemudian ikut cara2 yg lain seterusnya.

Terima kasih pada K.Fida kerana berkongsi resepi yg mudah dan sedap ni. Kali ni saya kopipes dari Hana. Pada kawan2 yg belum buat tu, saya rekomen supaya buat...berbaloi mmng sedap. Kalau yg takde mixer tu...lagilah kek ni amat membantu sebab buat guna pengisar je. Apalagi jom kita semak resepinya.



Bahan-bahan
  • 1 biji buah limau - saya perah ambil jus, kulit ambil yg oren je, saya parut
  • 1 cawan minyak - saya letak 1/2 cwn butter cair, 1/2 cwn myk msk biasa
  • 2 cawan gula halus- saya letak 1 cwn je
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
  • 1 sudu besar oren sunquick- saya tambah.
Cara-cara
  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
  2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  5. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

14 comments:

  1. as-salam kak
    sedapkan kak kek ni...hari tu ady pun dah buat...anak2 pun suka kek orange ni..

    ReplyDelete
  2. cam sedap je....esok nak test la

    ReplyDelete
  3. AKAk pun dah buat. Ada dlm blog akak pun. Tapi keknya taklah lawa mcm CMG punya acuan dan kek Yatie yg comel lote tu.

    ReplyDelete
  4. wahh...senang bangat recipe yer akak...
    nanty let try...ayu copy yer :))

    ReplyDelete
  5. wahhh...comeinya kek oren tu...nampak gebu jerk...he..he..

    ReplyDelete
  6. Assalam kak yatie,wah akak pong dah wat kek nih..Sedap yer kak..Sy jer yg blm..SBLUM NIH LIMAU XDA,pagi tadi baru hubby beli limau kat pasar..Nnti nak try gakla..

    ReplyDelete
  7. assalam yatie, mmg sedap n simple nk buat kek ni kan yatie

    ReplyDelete
  8. Yatie dah buat dah...(tepuk tangan)..memang sedap kan

    ReplyDelete
  9. salam yatie - wah yatie pun dh buat...kalau yatie kata sedap tu mesti sedap ni :)

    ReplyDelete
  10. td tengok kat rumah noorma, kat sini pun ada gak. sedapkan?

    ReplyDelete
  11. Assalamulaikum yatie

    yehhh..dah sampai Johor lah kek oren ni, jangan lupa jamu warga Johor dengan kek oren ni nanti tau.. hihihi

    ReplyDelete
  12. sy pun dah buat...mmg sedappppppp

    ReplyDelete
  13. This cake is already in todo list. Sedapnyaaaa ;)

    ReplyDelete
  14. wah akak dah buat dah... comel kek oren akak.. :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails