Monday, February 15, 2010

Apam Senyum

Salam sejahtera semuanya. Rasanya tentu kawan2 tersenyum je lihat menu saya hari ni, lagi2 apam je. Maklumlah tuan rumah peminat apam katakan. Apam bukan sebarang apam tau...arini apam saya tersenyum je. Cuba perhatikan betul2 kat gambar ni, senyum sokmo apam tu. Sebenarnya saya pun pelik,kenapa di beri nama apam senyum tau....bila di perhatikan betul2,memang ada kelainan dari segi rasa dan rupa. Bila apam ni dah masak,saya pun lihat dlm pengukus...walla...memang semuanya tersenyum kat saya tau...senangnya hati bila senyum di balas balik. Kalau tak caya, cubalah buat ya. Resepi ini saya ambil dari dapur Kak Ita(Azita Kitchen). Terima kasih ya akak resepi yang sedap dan mudah ni. Mari kita lihat resepinya ya..



Bahan-bahan
3 biji telur
1 cawan gula
1 camca besar ovallete
1 cawan air aiskrim soda(saya guna sprite)
3 cawan tepung gandum
Sedikit pewarna ikut suka
Papercup secukupnya

Cara-cara
  1. Pukul telur, gula dan ovallete sehingga kembang dan gebu.
  2. Masukkan air aiskrim soda berselang seli dengan tepung sedikit demi sedikit.
  3. Gaul sebati dan rata.
  4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan warnakan dengan warna asal dan satu lagi warna kuning.
  5. Kalau nak mudah, masukkan adunan dlm plastik dan gunting bucunya,lepas tu picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas.
  6. Masukkan mangkuk kertas ke dlm mangkuk kecil dan tuang adunan tadi. Kukus dalam 15 minit.

Kalau nak apam nya tersenyum, mestilah pkl telur betul2 kembang dan pastikan air benar2 mendidih dan gunakan api kuat.

2 comments:

  1. dah beli dah alatnya tp bila nak mengadunnya pun tak pasti

    ReplyDelete
  2. fuzids>> bila free nanti, bolehlah cuba ya..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails